Minke Maria kookt: Aardappeltjes uit de oven

Vorige week deelde ik met jullie dit recept en daarbij vertelde ik dat vandaag een recept zou komen van de aardappeltjes die ik er altijd bij eet. Dit is niet (helemaal) het recept zoals Jamie het in het kookboek heeft staan, maar ow zo lekker! Er zijn wel wat belangrijke dingen waar je op moet letten, maar dat zal ik in het recept nog wel verder vertellen.



Ingrediƫnten:
- 500 gram krieltjes (de rode culinaire aardappeltjes van Lidl zijn eigenlijk het allerlekkerst en lekker goedkoop)
- Knoflook (een beetje naar smaak, maar ik doe er soms wel 4 grote tenen in)
- Grof zeezout of nog beter; himalaya zout
- Rozemarijn
- Olijfolie

Snij de aardappeltjes om te beginnen allemaal door de helft en waar nodig ook nog een keer in een kwart, spoel ze af en kook de krieltjes in een pan water met een snufje zout. Ik laat mijn aardappelen altijd lang koken, wel een half uur of zelfs drie kwartier. Net zo lang tot ze lekker zacht zijn. Je kan ook een iets kruimige aardappel gebruiken, maar die vind ik toch minder lekker dan de krieltjes van de Lidl. Tijdens het koken van de aardappelen kun je je knoflook in schijfjes snijden. Als je aardappelen dan gekookt zijn schep je ze met een schuimspaan in een ovenschaal. Door ze op deze manier in de ovenschaal te leggen en niet eerst af te gieten blijven ze een beetje 'nat' en dat maakt de aardappel straks lekkerder, heb ik gemerkt. Besprenkel de aardappelen dan met het zout dat je hebt gekozen en lekker veel rozemarijn en de knoflookschijfjes. Lekker olijfolie eroverheen en dan in de op 200 graden voorverwarmde oven.



Ik merk altijd dat de tijd dat het in de oven moet staan nogal eens kan verschillen, maar ik haal de aardappeltjes er uit als ze een beetje bruin zijn geworden. Ik vind het ook heel lekker om VOOR het in de oven gaat de aardappelen een beetje de pletten met een vork, alle randjes worden dan lekker knapperig, maar mijn vriend vind het verschrikkelijk als ik dat doe. Je kan deze lekkere aardappeltjes eigenlijk bij elke maaltijd serveren, maar ik eet ze dus het liefst bij kip uit de oven, want dan kan ik ook lekker het aardappeltje door die saus halen en dat is zooo ontzettend lekker! Wat is jouw favoriete aardappelgerecht?

Ph. by me.

1 opmerking :

  1. Het verschilt inderdaad nog wel eens hoe lang de aardappeltjes in de oven moeten ja. Ik wacht ook altijd tot ze er een beetje bruin en knapperig uitzien.

    BeantwoordenVerwijderen