Minke Maria kookt: Kip uit de oven

Ik was door mijn eerder geplaatste recepten aan het bladeren voor dit artikel en toen zag ik ineens dat ons meest favoriete avondmaal nog NOOIT op mijn blog was gekomen. Hoe kan dat nou? Als mensen mij vragen wat ze moeten maken als ze bezoek krijgen of zichzelf lekker willen verwennen dan kom ik altijd met dit recept aan, dus ik snap eigenlijk niet dat ik mijn bloglezers heb kunnen vergeten. De basis van het recept ligt bij Jamie Oliver en zijn 30 minute meals, maar door de tijd heb ik er echt een eigen recept van gemaakt en manieren gevonden waarop ik het lekkerder, goedkoper of makkelijker kon maken. Meestal eet ik de kip met een aardappel recept, maar ik besloot er 2 artikelen aan te besteden, dus dat recept komt over 2 weken online. Nu eerst CHICKEN!



Ingrediƫnten:
- Kipfilet
- Paprikapoeder
- Oregano
- Zout
- Boter
- Citroen
- Kerstomaatjes
- Olijfolie

Als je dit recept maakt (zeker samen met het aardappelrecept dat er bij hoort) is het ten eerste erg verstandig om er rekening mee te houden dat dit recept je ogen groter doet laten lijken dan je maag. Verder is het vooral simpel en snel en heerlijk met bijvoorbeeld een salade, al moet ik eerlijk zeggen dat ik er eigenlijk niks aan groenten bij eet. Gezond eten is wel weer iets voor de volgende dag.

Gebruik mooie kipfilets en snij eventueel vet en zo weg. Dan wrijf je ze goed in met een flinke hoeveelheid paprikapoeder en een beetje oregano. Bak dit dan in een pan met FLINK boter, zoals ik al zei; morgen doen we wel weer wat gezonder. Ik bak de kipfilets altijd op middelhoog vuur voor ongeveer 7 minuten, hij hoeft nog niet helemaal gaar te zijn, want het gaat straks nog in de oven. Daarom leg je ook de kipfilet na het bakken in een ovenschaal, met het bakvet. De oven staat inmiddels voorverwamt op 200 graden. Bij de kip in de ovenschaal doe je een heel bakje kerstomaatjes (voor 2 personen tenminste) en per kipfilet een kwart citroen. Het allerlekkerste is het als deze citroen ingevroren is als je hem in de ovenschaal legt, dan lijkt hij extra sappig. Besprenkel dan alles met gedroogde rozemarijn en besprenkel het nog met een flinke hoeveelheid olijfolie. Dan gaat de schaal voor de oven in.



Na een kwartier kan de schaal uit de oven en de kip worden opgediend, ik knijp de tomaatjes altijd een beetje uit (met een hittebestendige klem) zodat het met de sap van de citroen en het bakvet een lekkere jus maakt, de citroen serveer ik er altijd alleen bij omdat het er gewoon mooi uit ziet, haha. Uiteindelijk ben je met het recept niet langer bezig dan een half uur. Het handige is dat je het ook van tevoren klaar kan maken, dus als je mensen te eten krijgt hoef je alleen maar je over op te warmen en het eten er in te zetten. Zo hoef je niet te zwoegen in de keuken terwijl de gasten gezellig in de woonkamer zitten te kletsen, alleen nog even een bord op maken en dan kun je flink smullen. Wat is jouw 'go to' recept als je gasten over de vloer krijgt?

Ph. by me.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen