DIY: Socktopus

Nadat ik laatst de sok-zebra maakte raakte ik pas echt bevangen met het sok-plushie virus en ging ik meteen op zoek naar de nodige inspiratie voor andere figuren. Het leek me vooral ook leuk om me in eerste instantie te richten op de technieken die nodig zijn voor het maken van een sok plushie, want er is stiekem best een beetje techniek voor nodig, dat merkte ik al bij het maken van de zebra. Hoewel het eenvoudig stond uitgelegd was het met eenvoudige trucjes zoooveel mooier te maken. Maar goed, omdat ik dus technieken wilde laten zien besloot ik een socktopus te maken, deze plushie wordt op internet best al vaak gedaan maar het leek me wel heel toepasselijk en ik besloot dus niet naar andere DIY's te kijken maar dit dus wel helemaal zelf te bedenken.



Tijd: 60 minuten
Moeilijkheidgraad: ♥♥


Benodigdheden: Fluffy sokken (zeeman) - vulwol (action) - rijggaren (fourniturenwinkel) - dikke naald - kraaltjes voor de ogen.


Pak een stuk vulwol ongeveer ter grote van een grote vuist, maak hier een bolletje van en steek het vervolgens in de tenen van een van de sokken. Kneed het mooi zodat het echt een mooi balletje is.


Knip dan de rest van de sok er af, een centimeter of 2/3 hoger dan waar er nog vulwol zit. Ik merkte wel dat zo'n fluffy sok wat moeilijker te gebruiken was dan een gewone sok omdat deze meer raffelt, hou daar dus rekening mee!


Doe de rijgdraad door de naald en doe rond de hele bovenkant van de sok een rijgsteek, laat de laatste en de eerste steek elkaar overlappen.


Trek na het rijgen aan de beide uiteinden aan zodat de opening zich sluit. Duw tijdens het sluiten de uiteinden van de sok naar binnen zodat deze mooi zijn weggewerkt en je geen 'tuutje' aan de onderkant hebt zitten.


Knip dan uit een stukje papier een rondje van ongeveer 10 centimeter en gebruik dit uit het overige sokmateriaal de pootjes te knippen.


Pak dan je naald en draad weer en ga rond de cirkel met dezelfde rijgsteek als je aan het begin bij het hoofd hebt gedaan, pak dan een plukje vulling en leg dit in het midden voor je de draadjes aan gaat trekken. Je zult zien dat er weer een balletje vormt, duw ook nu de uiteindes weer terug naar binnen voor een mooi resultaat. Je maakt deze 5 keer, ik weet wel dat een octopus 8 tentakels heeft, maar dan worden ze te klein en het is gewoon minder mooi, haha.


Zet de pootjes eerst met knopspelden vast op het lijfje voor je verder iets gaat doen, want zo kun je goed en duidelijk bepalen waar de pootjes moeten komen en kan je nog een beetje schuiven zonder dat al je werk voor niets was.


Maak dan de pootjes met naald en draad vast, dit doe je door steeds een steek door zowel het lichaam als het pootje te doen en zo helemaal rond tot je pootje vast zit en zo doe je dat met alle pootjes.


Maak dan als laatste de oogjes op de octopus zodat hij (of zij) ook een beetje om zich heen kan kijken, haha.

Eindresultaat:


Na het maken van deze DIY kwam ik achter een hele makkelijke en gave manier van afbinden van de draad en hoe andere sockplushie-makers de draad wegwerken, maar dit zal ik dus een volgende keer laten zien. Ik vind de octopus heel leuk geworden, echt een schatje. Van welk dier/figuur zou jij graag een sockplushie maken?

Ph. by me.

5 opmerkingen :

  1. Aaaaaah dit ziet er super schattig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waauw, wat een schatje!
    Deze ga ik ook proberen deze week!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo super schattig! Pinguins zijn mijn lievelingsdieren dus die zou ik wel graag terug willen zien :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ja, daar zal ik eens naar kijken! Dank je voor de inspiratie!

      Verwijderen
  4. Wat leuk! Dit zou mischien ook met een washandje kunnen en dan een soort loafer maken voor onder de douche? Als je dan bijvoorbeeld zo'n showerfluffy (of hoe heet zo'n ding) als vulling doet, kan het van binnen ook niet gaan schimmelen enzo! Je hebt me op een idee gebracht Minke, ik ga dit weekend eens lekker DIY-en!

    BeantwoordenVerwijderen