DIY: Vlaggetjes kaart

Toen ik afgelopen zomer een keer een schudkaart DIY plaatste bleek dit een enorm succes te zijn en daarom begon ik te brainstormen over andere soorten kaarten, de verhuizing kwam er tussen en het lukte me nu pas om weer een leuke kaart te maken.



Tijd: 15 minuten.
Moeilijkheidgraad: ♥


Benodigdheden: Kaarten (action) - vouwblaadjes (action) - lijmstift (action) - rijgdraad (fourniturenwinkel) - naald - schaartje - lineaal - potlood - stift.


Vouw de vouwblaadjes door de helft, de vouw zal straks ook belangrijk zijn om de vlaggetjes over je draadje te kunnen hangen.


Meet met de lineaal 1,5 centimeter af over de vouw en 2 centimeter naar beneden, aan de onderkant meet je het midden van die 1,5 centimeter uit, zodat je een puntvlaggetje krijgt.


Knip de vlaggetjes uit, ik nam 4 verschillende kleuren en van elke kleur 2 vlaggetjes, maar de kleurencombinaties en hoeveelheid vlaggetjes kan natuurlijk helemaal persoonlijk zijn.


Dan is de kaart aan de beurt; prik met de naald 2 gaatjes ongeveer 3/4 millimeter boven elkaar in de bovenste helft van de kaart en rijg hier een stuk rijgdraad doorheen.


Maak met het rijgdraad een leuk strikje aan de ene kant en prik aan de andere kant ook een gaatje waar je slinger heen moet gaan, rijg dan ook daar de draad doorheen.


Doe hetzelfde aan de andere kant, maar maak dan het strikje aan de andere kant dan bij je bovenste slinger. Ik gebruikte een draad helemaal aan 1 stuk, aan de binnenkant van de kaart loopt dan wel een draad maar ik vond dit niet zo storend en als je dat wel vind kun je er een stuk overheen plakken zoals ik ook deed bij de schudkaart.


Verdeel dan de vlaggetjes over de draadjes die je nu hebt lopen, zorg dat de kleurtjes mooi verdeeld zijn en dat het een evenwichtig beeld geeft.


Gebruik de plakstift om alle vlaggetjes goed vast te plakken aan het draadje.


Als finishing touch kun je nog een boodschap op de vlaggetjes schrijven, of boven en/of onder de vlaggetjes. Ik moet stiekem bekennen dat ik 'Happy Bday' op de vlaggetjes wilde zetten, maar me had verteld met het aantal letters, haha.

Eindresultaat:




Met de tekst kun je de kaart natuurlijk aanpassen op de situatie waar het voor is, maar ook zonder tekst kan de kaart perfect voor elke feestelijke gelegenheid. In plaats van rijgdraad kun je ook bakerstwine (je weet wel dat wit/rood gedraaid draad) gebruiken of voor een nog feestelijker effect kun je zilveren of gouden vlaggetjes maken. Oh, ik kan echt uren doorgaan met het bedenken van variaties. Welke kleuren zou jij gebruiken?

Ph. by me.

1 opmerking :

  1. Aw, echt een super leuke en originele kaart :) bedankt voor de DIY!

    BeantwoordenVerwijderen