Hobby's van vroeger

Ik heb best al vaak verteld dat ik eigenlijk altijd al creatief ben geweest, ik stond op en ging slapen met een schaar in mijn hand. Maar naast 'gewoon' knutselen met papier en een schaar en stiften heb ik ook een aantal periodes aan 'merk'-hobby's gedaan de ene deed ik wat langer (of zelfs nog steeds) graag en het andere was eigenlijk niet meer dan een bevlieging. Maar ik heb aan deze dingen wel echt leuke herinneringen en die wil ik graag met jou delen.



Filligraan

Ph. hier.
Heel veel meer dan rondjes heb ik volgens mij nooit gemaakt van deze papieren strookjes, want ik was best nog wel heel klein toen ik hiermee begon. Maar magisch vond ik het wel! Ik had de strookjes, ik had een blauw pinnetje waarop je de strookjes makkelijk heeeeel strak kon oprollen en ik had de speciale lijm. Of misschien had mijn moeder dit allemaal wel en mocht ik het af en toe gebruiken, dat kan ook. Als ik nu kijk op Pinterest (daar zoek je op quilling) dan kan je er nog steeds wel heel gave dingen mee maken en zou ik het zo wel weer gaan doen. Dus wie weet in 2016...

Pergamano

Ph. hier.
Volgens mij had mijn beste vriendinnetje dit als eerste. Je moest dan met inkt en een kroontjes pen op 'perkament' papier een tekening overtrekken. Vervolgens had je een pen zonder inkt maar met bolletje waarmee je de

Toen we de spulletjes gingen kopen voor mij mocht ik ook 1 flesje inkt uitkiezen. Ik koos eem hele mooie zeemeermingroene, maar ow wat heb ik daar spijt van gehad! Het zeemeermingroen bleek namelijk echt heeeeeel vies lelijk groen in het echt. Gelukkig had mijn vriendinnetje wit en kon ik van mijn zakgeld ook snel wit kopen. Dat was stukken mooier, aan een kleur heb ik me daarna ook niet meer gewaagd.

Strijkkralen

Ph. hier.
En ALLEEN die van Hama! Dat stond zo'n beetje mijn hele basisschool leven (vrij) bovenaan op elk verlanglijstje. En iedereen kreeg onderzetters die ik zelf gemaakt had en ik geloof zelfs dat ik ze aan mensen probeerde te slijten als ik geld nodig had. Ik heb zelfs, tijdens 1 zomervakantie, kei hard gewerkt aan een winkeltje met sieraden van strijkkralen. In de pre-internet wereld weet ik eigenlijk niet waar ik dit winkeltje had willen beginnen, maar als ik daaraan terugdenk bewonder ik mijn ondernemersgeest wel en vraag ik me af hoe het in deze tijd af was gelopen...

Fimo

Ph. Cover Cantecleer.
Het Fimo verhaal begon bij mijn zus, die (toen Fimo volgens mij echt nog vrij nieuw en vooral heel hip was) de hobby 'in huis' haalde. Zij is een paar ouder dan ik, dus zij kon al 'echte' dingen maken terwijl ik eigenlijk helemaal niet met de klei mocht spelen. Maar zo af en toe mocht ik dat wel en dan probeerde ik net zo goed te zijn als mijn volwassen zus. Maar in natuurlijk verloop heeft de klei de populariteit gewonnen van Hama kralen. Als ik dan tijdens mijn zomervakantie 'vakantiegeld' kreeg

Schilderen op nummer

Ph. Ravensburger.
Ik heb het niet heel vaak gedaan, want een klein schilderijtje was vaak al wel een gulden of 10/15 en dat vond ik zonde, maar ik vond schilderen op nummer (de echte, op karton met 'goede verf' en een lijstje) altijd wel heel leuk om te doen. Het was natuurlijk een beetje voorgekauwd en niet super stimulerend voor de creativiteit en ik denk dat mijn ouders daarom ook niet zelf stonden te springen het voor me te kopen. Iets wat eerlijk gezegd met alle andere dingen veel minder een probleem was.

Er zijn nog wel een hoop andere hobby's geweest die ik heb gedaan, want ook voor hypes was (ben) ik erg gevoelig, maar dat is wellicht leuk voor een volgende keer. Heb jij (vroeger) een van deze hobby's gedaan? Was je een creatief kind of hing je liever in bomen?

4 opmerkingen :

  1. Super leuk, herken ook best veel dingen. Vroeger wou ik altijd zo graag strijkkralen, maar volgens mijn moeder werkte dat niet met ons strijkijzer.Elke keer als ik dat ging doen bij vriendinnetjes vond ik het zo leuk, haha nog steeds wil ik mezelf nog een keertje een grote pot met strijkkralen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O jeetje, heb vroeger ook al deze hobby's gehad. Alleen nooit een project afgerond volgens mij, vooral dat schilderen op nummer niet (kwam denk ik ook doordat de verf nooit helemaal dekkend was). Heerlijk die jeugdsentiment :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb door mijn oma vooral geborduurd, leren naaien en wat haken. Verder ook nog schilderen op nummer geprobeerd en later nog met fimo klei maar dat heb ik nooit echt afgewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk! Pergamano en strijkkralen heb ik veel gedaan vroeger. Schilderen op nummer vind ik eigenlijk nog steeds wel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen