New month: November

"Als je niet creatief bent, laat het knutselen dan maar over aan de expert." Deze zin las ik afgelopen week in een artikel met 'Interieurfouten die iedereen maakt' op de site van Elle. Mijn nekharen gingen recht overeind staan, wie zijn zij om dit te zeggen? Het ging trouwens over het laten mislukken van een DIY, eentje die er op Pinterest zo goed uitzag. Toen ik dit statement las voelde ik een steek in mijn DIY-bloggerhart, want ik hoop toch wel dat duidelijk mag zijn: DIY-en is voor iedereen!



Kijk, ik snap dat niet iedereen het zoekt om uren achter een naaimachine te gaan zitten om een jurk te maken als je er voor een paar tientjes eentje in de winkel kan kopen. Ik snap ook dat niet iedereen even creatief is of er tijd voor heeft of wil maken. Maar ALS je er dan een keer wel zin in hebt en je hebt er de tijd voor vind ik niet dat je maar ontmoedigd moet worden door zo'n stomme opmerking. Knutselen, DIY-en, of hoe je het ook wil noemen, gaat niet alleen om het eindresultaat, maar over het proces. Heb je plezier terwijl je bezig bent met je project? Maakt het je vrolijk om de voorbereidingen te treffen? Lekker te shoppen voor je benodigdheden of misschien wel bij moeder of oma de kast in te duiken? Als het je gelukkig maakt, waarom zou je het dan over moeten laten aan de expert?

We kennen allemaal wel de term 'the pinterest lie' en dat is ook echt wel waar als het over de DIY's gaat hoor, denk je dat mijn DIY's altijd perfect lukken? Nee dus en dat zal ook bij alle (andere) Pinteresters zo zijn. Een DIY drie keer opnieuw doen voor hij perfect is, lekker gunstig fotograferen, beetje photoshop hier en daar. En vooral niet laten zien dat het ook mis kan gaan hoor! Maar ik kan je echt wel vertellen dat mijn DIY's soms mislukken, zo ben ik vóór de verbouwing al begonnen met een DIY die door mislukken nu nog niet klaar is en een andere DIY die vorig jaar december op de planning stond is zelfs een heel jaar verschoven.



Daarom roep ik aan iedereen op, of je nu twee linker handen hebt of niet, creatief bent of niet: ga er lekker voor, laat je project lekker mislukken en geniet gewoon van het doen, leer ervan en ik verzeker je dat als je maar lekker blijft doen waar je zin in hebt (en niet luistert naar de zuurpruimen bij Elle) dat je dan vanzelf wel OOIT een project zult afronden waar je super trots op zult zijn. Maar wees ondertussen ook trots op je misbaksels, want niet alleen dat wat perfect is verdiend liefde...

Ph. by me.

4 opmerkingen :

  1. Ik vind het ook best een harde opmerking dat je het aan een expert moet laten. Helemaal met je eens dat DIY voor iedereen is. Het moet niet gekker worden. Dat het om het proces gaat en niet om het eindresultaat dat is een feit. Omdat het niet perfect is en niet perfect hoeft te zijn, maakt het juist bijzonder. Het zal wel echt saai zijn als alles en iedereen perfect moet zijn. Expert weet ook niet alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat een gemene zin! Totaal uit het oog verloren dat het inderdaad gaat om het knutselen en het plezier hebben dan om hoe prachtig het eruit ziet. Ik heb zelf voor de herfst wat DIY's gemaakt voor in mijn kamer en hoewel ze er echt wat slordig uitzien, vind ik het toch fijn dat ik de spulletjes kocht, blaadjes kon gaan zoeken in de tuin, etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben helemaal niet zo handig en vind dat anderen bepaalde dingen beter kunnen doen dan ik, maar ook knutselen of prutsen vind ik leuk Dus waarom zou Ik er in mijn eentje geen lol aan logen beleven. Soms is iets later toch ineens gaaf of beter gelukt dan je dacht. Althans, bij mij :)

    BeantwoordenVerwijderen