DIY: December gedicht schrijven

Voor veel mensen die lootjes trekken voor de feestdagen komt daar naast het kopen van een cadeau voor een ander meestal ook het schrijven van een gedicht bij. Ik vind dit altijd heel leuk om te doen, maar vooral beginnen vind ik altijd heel moeilijk, maar zo gauw de eerste zinnen op papier staan vloeit de rest er zo uit. Eigenlijk een beetje zoals bij het schrijven van mijn blogs, haha. Omdat veel mensen dus een groter probleem zien in het dichten wil ik vandaag een aantal tips en trucs delen over hoe je ZELF een leuk gedicht schrijft, zonder dat je er te lang mee bezig bent en ook zonder hulp van de gedicht generators die op internet te vinden zijn, want daarmee val je echt meteen door de mand.



Begin
Het allersimpelste begin is natuurlijk 'Sint zat te denken wat hij Pietje dit jaar moest schenken.' Je kan hier voor kiezen, maar persoonlijk kies ik er altijd voor om in de eerste zin te refereren naar een 'Grootse Gebeurtenis' in het leven van de ontvanger dat jaar en plaag diegene er een beetje mee. Heeft je lootje bijvoorbeeld een bepaalde leeftijd behaald dan kun je daar naar refereren. Zo kun je iets zeggen over het beginnen van aftakeling bij iemand die 50 is geworden. Heeft iemand een hobby, begin dan daar over en zeg iets in de trant dat het wel fijn is dat diegene zich even bij zijn hobby heeft weggetrokken voor dit gezellige avondje samen zijn. Weet je dat je voor de surprises bijvoorbeeld gaat gourmetten en weet je dat je lootje daar erg van houdt, zeg dan iets over dat je weet dat hij/zij nog wel erg vol zal zitten.

Onderwerpen
Naast de voorheen genoemde dingen zijn er vast nog wel andere onderwerpen waar je naar kan refereren, zorg dat je dit van tevoren allemaal al op een rijtje hebt staan. Natuurlijk geef je ook een hint naar het cadeautje dat je hebt gekocht of een uitleg bij de surprise. Ben je erg close met de persoon in kwestie? Dan is een referentie naar een inside joke tussen jullie misschien ook wel leuk. Wel alleen als degene (uiteindelijk) mag weten wie je bent natuurlijk. Het gedicht dat ik van mijn Grote Groep 8 Liefde kreeg heb ik echt nog lang bewaard en kende ik zo goed als uit mijn hoofd, sommige stukjes nog steeds. Dat is wat een gedicht kan doen, het kan een heel dierbare herinnering worden, zeker als je er iets in legt van 'jullie samen'. Een Sinterklaas gedicht is verder vooral de plek voor complimentjes en plagerijtjes, niet om echt kritiek te geven. Al mag je best dreigen dat je lootje volgend jaar met Sint in de zak mee naar Spanje moet als zijn/haar cijfers of kookkunsten niet verbeteren. Weet ook tegen wie je het zegt, collega's onder elkaar is misschien wat gevoeliger dan goede vrienden of familie.



Rijmschema
Er zijn verschillende soorten rijmschema's, voor een decembergedicht is de gepaard rijm, waarbij de zinnen na elkaar steeds op elkaar rijmen (dus 'Sint zat te denken, wat hij Pietje dit jaar moest schenken') het populairst en het makkelijkst. Heb je al moeite met het schrijven van het gedicht? Ga dan helemaal niet nog moeilijker maken door een ander rijmschema te gebruiken. Lukt het even niet om 1 zin te rijmen? Probeer dan verder te gaan met je volgende zin, waarschijnlijk komt het antwoord straks vanzelf wel. Of gebruik een rijm woordenboek, typ in google gewoon het woord in waar je een rijmwoord op zoekt en zet 'rijmwoord' er ook nog even bij en je antwoord komt zo op je scherm te staan.

Aanhef en afsluiting
Ik vind het altijd leuk om een gedicht er uit te laten zien als een brief en zal daarom altijd boven het gedicht een (fictieve) afkomst en datum zetten, zoals je dat bij een echte brief ook doet. 'Madrid, 5 december 2015' of als er een plek is in je buurt waar Sinterklaas zogenaamd slaapt kun je dat gebruiken 'Kasteel Helmond' bijvoorbeeld of 'Stoomboot' of 'Grote Pietenhuis', wees een beetje creatief, je bent nu toch bezig! ;) Natuurlijk begin je het gedicht altijd met 'Lieve *Naam ontvanger*' en ook aan het einde kun je weer creatief zijn. Is de ontvanger je vriendje? Dan is het bijvoorbeeld leuk om te eindigen met 'Groetjes van Sint en Pietje verliefd'.

Uitstraling
Je kunt het gedicht natuurlijk op een kreukelig ringband papiertje schrijven, maar nog veel leuker is het om echt een mooi document te maken. Gebruik je mooiste handschrift, washi tape, stickers en maak er iets speciaals van. Het hoeft maar 1 keer per jaar... Wat trouwens heel leuk is; bij HEMA hebben ze van die lakstempels, maak hem daarmee dicht dat ziet er pas echt cool uit!



Wees creatief
Een klasgenootje vertelde me eens dat ze een gedicht had gekregen met Sinterklaas die helemaal NIET rijmde. 'Sint zat te denken, wat hij jou dit jaar moest geven.' Dat is me echt altijd bijgebleven. Ook zou je een soort speurtocht-gedicht kunnen maken, dat uiteindelijk naar het cadeau leidt. Elke keer 2 of 4 zinnen die een hint zijn over waar je het cadeau hebt verstopt. Dit kan dan ook meteen een soort van surprise zijn, mocht je daar aan doen.

Ik hoop dat ik je zo genoeg tips en trucs heb gegeven om een leuk, origineel en mooi Sinterklaas/Kerst/Surprise gedicht uit je mouw te schudden, heb je nog vragen? Deel deze dan onderaan bij de comments want dan kan ik, of een van mijn andere lezers, nog antwoord geven! Het belangrijkste is dat je laat zien dat je moeite doet voor je lootje en niet dat het een literaire prijs in de wacht sleept. Veel dicht plezier!

Ph. by me.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen