DIY: Kartonnen kerstbomen

Het verzinnen van leuke DIY's voor deze maand was geen probleem, het ene leuke project na het andere leuke project kwam op mijn lijstje. Maar de keuze welke DIY's ik dan precies zou gaan maken en zou gaan laten zien was wel een moeilijke keuze en dit is dan ook de allerlaatste DIY die ik nog moest maken, verder is alles al klaar voor december. Anyway ik wilde nog iets leuks laten zien dat als decoratie met kerst en wat je eenvoudig kan maken met iets wat je misschien nog wel hebt liggen en aangezien iedereen onderhand wel kartonnen dozen heeft liggen leek me dat een leuk uitgangspunt want de 'craft look' is natuurlijk ook echt helemaal van nu. Het is een eenvoudige DIY, maar met een enorm leuk effect.



Tijd: 30 minuten
Moeilijkheidgraad: ♥♥


Benodigdheden: Kartonnen doos of stukken karton - lineaal - pen - mesje - zwarte verf.


Teken de grootte van je kerstboom af, ik maakte er 3 in verschillende maten. De grootste is 21 hoog en 10 breed, de tweede is 14 bij 7 en de kleinste is 7 bij 4. Neem een beetje makkelijke maten, de verhoudingen komen niet echt op de millimeter.


Snij je kerstboom uit en zorg dat je hiervoor een goed, scherp mesje gebruikt. Van een bot mesje of een schaar krijg je hele lelijke randjes en juist ook de randjes geven in het eindresultaat straks een leuk effect.


Maak in beide delen een sleuf: een sleuf maak je van boven tot ongeveer halverwege de boom en in de andere kerstboom maak je de sleuf van onder naar boven tot het midden. De sleuf moet ongeveer zo breed zijn als het karton dik is.


Dan is het tijd om je kerstboom te versieren. Ik deed het met simpele zwarte verf, maar je kan het natuurlijk versieren zoals je zelf wil, ook met witte verf of juist goud of zilver of glitters. Het is kerst; ga los!


Om de kerstboom echt af te maken schuif je ze alleen nog maar even in elkaar, wees wel voorzichtig want het karton kan bij de puntjes nogal fragiel zijn. Wat wel leuk is is dat deze boompjes na de feestdagen natuurlijk makkelijk weer in te pakken zijn en te bewaren voor volgend jaar!

Eindresultaat:



Mijn vriend vond ze iets minder, maar ik vind de boompjes super leuk en toch wel feestelijk staan, ook al zijn ze niet echt glitterig of zo. Het was niet heel moeilijk ze te maken, maar je moet wel heel erg precies werken. Is je sleuf net te breed, dan zal de boom wiebelen, is hij te smal dan krijg je hem niet goed in elkaar. Maar als je daar goed op let is het een DIY die door iedereen te doen is. Kijk wel uit met het mesje!

Ph. by me.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen