DIY: Kerstkaart

Heel eerlijk gezegd heb ik al jaren geen kerstkaarten meer verstuurd. Ik vind het leuk als je er echt een mooie boodschap of een korte brief in kan schrijven, maar de kaart versturen met alleen je naam erop voelt gewoon iets teveel als verplichting en geen oprechte wens. Maar door een zelfgemaakte kaart, in plaats van een zelfgekochte kaart, te versturen maak je de boodschap al meteen een stuk persoonlijker. En omdat je geen 100 kaarten zelf gaat maken ga je ze ook echt alleen versturen aan de mensen die het dichtst bij je staan of een kerstwens het meest kunnen gebruiken.



Tijd: 30 minuten
Moeilijkheidgraad: ♥


Benodigdheden: Blanco kaarten - wit dun karton - washi tape - zwarte verf - stoft - glitter - schaar.


Meet af waar je wil dat de strepen komen, ik wilde ze een centimeter dik hebben en gebruikte daarom een wat smallere tape om de strepen af te plakken, maar je kunt ook gewoon een dikkere tape gebruiken.


Ga dan met zwarte verf over de kaart, zodat je kaart helemaal zwart lijkt. Als je dan de washi tape van de kaart af haalt (met beleid, zodat je geen papier mee trekt) krijg je mooie zwarte strepen.


Knip dan een cirkel uit wit papier en plak deze op het midden van je kaart en teken hier met potlood alvast de tekst op die je wil dat er op komt staan. Het mooiste is om een korte tekst te nemen; 'fijne kerst' of '2016' met daarboven heel klein 'gelukkig', maar lange dingen als 'fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar' zal niet heel mooi staan.


Ik begon om de tekst op de kaart te zetten met verf, maar later pakte ik toch gewoon een zwarte stift omdat dat uiteindelijk veel strakker zou worden. Daarnaast tekende ik een hoop sterretjes om de tekst heen in verschillende formaten.


Om de kaart een extra feestelijke 'touch' te geven kun je glitters op de sterretjes aanbrengen, ik gebruikte daarvoor kant-en-klare glittergel, maar je kan het ook zelf maken. Als je de stappen uit deze tutorial volgt, met mod podge in plaats van haargel moet dat goed komen!

Eindresultaat:


Is hij niet leuk geworden? Ik moet heel eerlijk zeggen dat deze DIY gebaseerd was op kaarten die ik bij de boekenwinkel van dat-ene-dure-kaartenmerk had gezien, nou ja daar trap ik natuurlijk niet in. *Op kleutertoontje* Zelluf doen. Maar het is wel een vrij intensieve kaart om zelf te maken, maar zoals ik net al zei; dit is vooral leuk voor mensen die extra speciaal voor je zijn. Verstuur jij kerstkaarten? En doe je dat omdat 'het moet' of maak je er ook echt iets speciaals van?

Ph. by me.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen