DIY: Marmer-look kerstballen

Ik heb altijd het gevoel dat de normale woontrends altijd iets langer de tijd nemen om ook door te dringen op de kersttrends, zo zocht ik me vorig jaar te pletter naar mooie koperkleurige kerstballen, maar ik heb ze nergens gevonden. Dus is het misschien een goed plan om de touwtjes in eigen handen te nemen. De marmertrend is natuurlijk ook niet al te nieuw meer, maar toch lijkt het me heel leuk om ook in de kerstboom mee te doen met deze trend en daarom ga ik vandaag laten zien hoe je heel eenvoudig zelf kerstballen een marmer make-over geeft.



Tijd: 5 minuten
Moeilijkheidgraad: ♥


Benodigdheden: Witte kerstballen - zwarte nagellak - bak water.


Haal het kapje met het hangertje uit de kerstbal, om een mooi effect te krijgen wil je niet dat dit mee gemarmerd wordt. Je kan deze straks er heel eenvoudig weer terug op zetten.


Als je een bak gebruikt die je later nog voor iets anders wil gebruiken is het slim om een plastic zak of iets anders wat de bak beschermd er in te doen. Ik was zelf ERG blij dat ik naderhand het water maar weg hoefde te kieperen en het zakje in de vuilnisbak hoefde te gooien in plaats van dat hele bakje nog schoon te hoeven maken.


Giet dan voorzichtig EEN BEETJE nagellak in de bak met water, je kan beter in eerste instantie te weinig nagellak gebruiken dan teveel. Ik zat eigenlijk net op het randje want kon er zelfs 2 ballen mee 'bemarmeren'.


Meng de nagellak goed door het water, zodat alle klontjes echt helemaal weg zijn. Gebruik hiervoor een sateprikker, maar roer ook niet TE lang want de nagellak droogt steeds verder uit, natuurlijk.


Om de bal goed in het water te kunnen dopen heb ik mijn vinger in het gaatje gestoken, haha, beetje vreemd maar dan kon ik hem wel goed vasthouden. Doop hem dan helemaal onder water en haal hem dan weer naar boven.


Haal de bal langzaam weer uit het water, doordat je hem er helemaal indoopt en niet alleen doorheen haalt krijg je meteen twee hele mooie lagen erover.


Laat de ballen dan goed drogen, ik heb er daarom een pen in gestoken en ze even in een glas gezet, na ongeveer een uurtje wist ik zeker dat het droog zou zijn. Ik wilde niet eerder 'proberen' en alles verpesten maar misschien is het na een kwartier of half uur al helemaal droog.


Doe dan het kapje met het haakje eraan terug op de bal, voorzichtig want je wil de bal niet beschadigen natuurlijk!

Eindresultaat:


Nu zijn de ballen klaar om in de boom te hangen, erg mooi om te combineren met koperen ballen. Als je deze NOG niet kan vinden dit jaar is het misschien een idee om spuitverf te kopen in koperkleur en ook deze gewoon zelf te maken. Prachtig gecombineerd met mat zwarte ballen. Maar ook met zilveren en grijze ballen is marmer natuurlijk prachtig te combineren. Zou jij deze marmeren kerstballen in je boom hangen? Natuurlijk wil ik dan wel een fotootje zien op instagram, deel hem met #creachicks dan weet ik hem ook te vinden!

Ph. by me.

3 opmerkingen :

  1. Slim gevonden! Dat zou waarschijnlijk ook mooi zijn met andere kleurtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is zo'n leuke techniek! Bij mij lukt het niet altijd maar deze kerstballen zijn echt prachtig geworden.

    BeantwoordenVerwijderen