DIY: Zullen wij een sneeuwpop maken? (Van een sok!)

Dit jaar, eigenlijk pas dit najaar, ben ik langzaam een nieuwe hobby aan het ontwikkelen in de vorm van het maken van knuffeltjes van sokken. Daarom wilde ik er ook 1 maken voor de kerstperiode, nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik best wat 'ingewikkeldere' ideeën had maar dat het vinden van de juiste kleur sokken eigenlijk nog veel moeilijker is dan het maken van de knuffel zelf. Dus besloot ik sokken te gebruiken die ik nog in mijn (voorraad)kast had liggen. Dat waren een witte en een zwart/roze sok met witte stippen. Al snel besloot ik daarom dat het maar een leuke sneeuwpop moest worden. Zullen wij een sneeuwpop maken?



Tijd: 50 minuten
Moeilijkheidgraad: ♥♥♥


Benodigdheden: Witte sportsok - vrolijke sok - vulling - naald - draad - zwarte kralen - oranje kraal.


Draai de sok binnenste buiten, bij een sportsok zit meestal aan de binnenkant zo'n leuk badstofje en die is veel mooier (vind ik) dan de saaie buitenkant van de sok.


Neem een flinke prop vulling en vul hier gewoon het hele 'voet' gedeelte van de sok. Het mag echt lekker stevig en vol zijn. Wil je nu dat je sneeuwpop wat steviger blijft staan, vul dan een boterhamzakje met een klein kopje rijst en leg dit bovenop de vulling.


Rijg een draad door een naald en gebruik een rijgsteek langs de rand van de sok om hem zo dicht te kunnen trekken.


Duw, terwijl je aan de draadjes trekt die het gat onder je sneeuwpop sluit, de randjes van de sok naar binnen zodat het een mooi afgewerkt effect heeft.


Om een hoofdje te creëren gebruik je een draadje dat je om ongeveer 2/5e van de 'rol' bindt en zo strak aantrekt als dat je wil om een mooi hoofd te maken. Kneed het figuur om er een mooie sneeuwpopvorm van te maken.


Van de vrolijke sok maak ik een muts en sjaal, de muts maak ik van het enkel gedeelte van de sok, daarvoor moet je dit dan wel even afknippen natuurlijk.


Draai deze sok binnenstebuiten en doe hetzelfde als bij de onderkant van de sneeuwpop; met een rijgsteek zorken dat je hem kan sluiten. Maar je wil in dit geval gewoon dat de randjes aan de binnenkant blijven, deze hoef je nu dus niet door het gaatje te duwen.


Ondertussen heb ik oogjes op de sneeuwpop gemaakt, maar hier geen foto's van gemaakt. Nou ja, je maakt ze er gewoon op met naald en draad. Maar om goed verder te gaan moet je twee mooie arm-uitstulpsels kneden.


Wikkel een draadje om deze 'uitstupsels' zodat er echt twee mooie echte arm-bolletjes ontstaan. Eigenlijk precies zoals je ook deed voor het hoofd.


De sneeuwpop heeft dan wel een muts, maar hij heeft het nog steeds een beetje koud. Daarom knip je 2 reepjes van het voet gedeelte van de gekleurde sok. Eentje laat je dicht en doe je zo om de nek van je sneeuwpop en eentje knip je open en hang je om het sjaalgedeelte om de nek, zo is het net of de sjaal om zijn nek is geknoopt!


Sla een klein randje van de sjaal naar binnen en naai dit met een eenvoudig steekje een beetje vast.


Als laatste geef je je sneeuwpop nog een mooie oranje neus en dan is je sneeuwpop af. Alleen nog een beetje magisch stof om hem tot leven te brengen en je hebt een nieuw vriendje! Hoe zal ik mijn sneeuwpop noemen?

Eindresultaat:






Ik vind hem weer zo ontzettend schattig geworden! Net als de socktopus die ik een tijdje terug maakte, daar mag hij dan ook voorlopig wel naast staan. En misschien komt er binnenkort nog wel een leuk vriendje bij, want oh wat is het toch leuk om sock plushies te maken! Ik ben en blijf vooral ook gewoon super enthousiast. Natuurlijk heb ik ook nog de suggestie gekregen om een pinguïn te maken, maar ik heb zelf nog niet helemaal uitgevonden hoe, dus die komt in 2016 zeker nog! (We hebben daar ook nog 3 hele winterse maanden, haha.)

Ph. by me.

3 opmerkingen :