Feestdagen on a budget

december wordt altijd gezien als een dure maand, maar uiteindelijk kun je ook december zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Door veel te DIY-en, her te gebruiken en creatief te denken kun je een hartstikke leuke feestmaand hebben, zonder aan het eind van de maand diep in het rood te staan en 1 januari op water en brood te moeten beginnen.



1. Outfit
Koop niks nieuws, maar wees creatief met wat je al hebt. Of wat vriendinnen, zussen, moeder, tantes of voor mijn part zelfs oma's in de kast hebben liggen. Zet er (als dat mag) de schaar in, combineer het met lapjes stof van zolder, trek je kralen uit de kast en verglitter je hele outfit tot het een echt leuk kerstgevoel geeft. Eigenlijk is dit nog 10 keer leuker dan shoppen! Ow en ben je minder creatief? Dan kan dat ene topje, met die rok van je moeder en die schoenen van je vriendin uiteindelijk ook gewoon als nieuw aanvoelen.

2. Parfum
Ik heb altijd wel een beetje de neiging naar een lekkere nieuwe parfum in december, zeker als je zo al die leuke aanbiedingen ziet is het ook wel een beetje verleidelijk om jezelf lekker te trakteren op een lekker luxe geurtje, maar doe dat nu eens niet en duik je oude magazines eens in. Regelmatig zitten daar van die 'metaaltjes' in waar dan een beetje parfum achter zit. Genoeg voor 1 keer op je polsen en achter je oren. Mocht je nou echt heel veel complimenten krijgen bij die ene geur en heb je echt lekker op je budget gelet in december? Eind januari beginnen alle parfumeries alweer met hun Valentijnsaanbiedingen, wacht daar even op.



3. Thema eten
Kijk, natuurlijk snap ik dat je het leuk vind dat er met kerst chocolade kerstkransjes op tafel staan, maar beperk dit tot die 2/3 dagen. Daarnaast is een plak kaas of een pasteitje net zo lekker in de 'normale' vorm en je betaald stiekem toch extra voor die leuke vorm. Het is misschien maar een paar cent, maar steeds een paar cent loopt ook op en we gaan voor budget! Daarnaast zijn er zoooveel lekkere dingen te vinden in de supermarkt (niet eens alleen rond kerst, het begon begin november al bij een bepaalde goedkope Duitse supermarkt) en dan kun je beter die extra centen daar aan geven, dat verschil proef je. Hoewel bijvoorbeeld kant-en-klare aardappelschotels vaak wel wat karig zijn als je ziet wat je betaald, maar ook daar moet je keuzes maken, want een lekkere aardappelschotel maken is zo moeilijk niet en je houdt weer geld over.

4. Cadeautjes
Het klinkt misschien wat lullig, maar cadeautjes geven in december gaat toch om het gebaar, de moeite die je er in steekt en de gedachte erachter? Waarom zou je dan voor veel geld onpersoonlijke cadeautjes uit de winkel halen als je ook zelf cadeautjes kan maken? Pinterest staat vol met de leukste idee├źn en ook op deze blog zul je de komende tijd genoeg inspiratie op kunnen doen. Natuurlijk geldt dit niet als je voor een bepaald bedrag hebt afgesproken om cadeautjes te kopen, maar kijk dan eens of je niet wat kan 'sjoemelen'. Heb je niet nog ergens een vergeten cadeaubon die je kan gebruiken om dat geurtje te kopen of wissel je air miles een keer in. Je hebt je dan netjes aan de regels gehouden, maar jezelf wel wat euro's bespaard. (Iets wat in de aanbieding is kopen en dan de oude prijs rekenen vind ik trouwens wel een beetje gierig, evenals cadeaubonnen die je hebt gekregen meteen doorgeven, let er dus wel op dat de grens gierig/slim-met-budget af en toe klein kan zijn bij dit soort dingen.)



5. Blijf thuis
Ik ben bang dat ik nu wel een flink aantal mensen tegen het zere been aan trap, maar oud op nieuw feesten zijn natuurlijk altijd knetter duur en als je daar lekker iets drinkt en eet kan de rekening aan het einde van de avond behoorlijk tegenvallen. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik sowieso niet zo mee doe met de 'je oud op nieuw moet echt het beste feestje van het jaar zijn'-hype maar ik vermaak me echt altijd enorm. Met mijn vrienden. Bij iemand thuis. Het is kinderlijk eenvoudig en kost vaak niet meer dan 15 euro en dan kruipen we met zijn allen naar bed, om het maar zo te zeggen. Geen entree, geen vreemde mensen die je er niet bij wil hebben, maar de mensen om wie ik het meest geef (naast mijn familie) om me heen als de klok 12 slaat en ik toch stiekem een traan of 2 laat...

Dit zijn dus mijn manieren om de komende december door te komen zonder echt zoveel gekke kosten te maken, ja misschien blijft het toch wel een wat duurdere maand. Ik vind december namelijk zeker wel een maand waarin je extra moet genieten, als Robert ten Brink weer met de stewardessen van Schiphol danst vanwege All you need is love wil ik daar graag een toastje bij en niet die chips die ik al het hele jaar eet. En ik wil er aan het kerstdiner ook echt wel op mijn leukst uitzien, maar door bewuste keuzes te maken kun je echt een heleboel besparen. Tsja en of je dat wil is natuurlijk helemaal en jou, ik kan in niemands portemonnee kijken, maar ik hoop dat iedereen een leuke decembermaand kan hebben.

Ph. by me.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen