Recept: Kerstflapjes met rode kool

Lang geleden maakte mijn moeder al wel eens rode kool klaar met een beetje kaneel, super lekker en het gaf mij het idee om dit mengsel in bladerdeeg te doen en zo een soort rode kool flapje te maken. Maar uiteindelijk was het nu pas de eerste keer dat ik het heb geprobeerd, misschien wel 6 of 7 jaar later. Wow. Maar het was dus uiteindelijk zo lekker dat ik het recept zeker met jou wilde delen zo nog vlak voor kerst, want het is een super leuk bijgerecht, zeker zo in een kerstig vormpje. En het is echt super simpel om te maken dus dat is ook nog eens een dikke plus!



Ingrediƫnten:
- 4 scheppen rode kool uit pot
- 1 theelepel speculaaskruiden
- 1 eetlepel witte basterdsuiker
- 8 plakken bladerdeeg
- Klein beetje melk

Meng de rode kool, speculaaskruiden en basterdsuiker samen in een bakje. Zorg dat de rode kool niet te nat is want dan is het bladerdeeg straks niet lekker krokant. Je kunt de rode kool koud een beetje proeven of het zoet en speculazig genoeg is en een beetje suiker of kruiden bijvoegen als het niet helemaal naar je smaak is, maar dit is zoals ik het maakte.

Doe dan een lepel vulling op het midden van een bladerdeeg plak smeer eromheen met een beetje melk (zodat het goed lijmt) en leg dan de tweede plak er bovenop. Zorg dat het goed op elkaar zit en druk het nog een beetje aan voor je er een kerstboom uit snijdt. Let hierbij op dat je niet in de 'bult' snijdt waar de rode kool onder zit, want dan gaat het lekken. Nog een klein beetje melk over de bovenkant en dan kan het geheel voor 20 minuten in de oven.

Serveer de bladerdeeg kerstboompjes warm, ze zijn een super leuk bijgerecht. Vier je kerstmis 'on a budget'? Dan is dit een heel leuk en feestelijk gerecht met een gehaktballetje en een paar aardappelkroketjes, want je bent hiervoor niet meer kwijt dan 1,50! Iets wat ik altijd belangrijk vind. Ow en wil je wel wat luxer? Vervang de suiker en kruiden dan voor feta of geitenkaas. YUM!

Ph. by me.

2 opmerkingen :