Stoffen kopen bij Ikea

Als we het over stoffen kopen voor kleding gaat het vaak over stoffen van de markt of uit (online) stoffenwinkels, maar als je origineel wil zijn moet je misschien eens verder kijken dan je neus lang is. Katoen is de fijnste stof om kleding van te maken en laten alle meterwaren bij Ikea nou ook gemaakt zijn van 100% katoen! Nou klinkt het misschien wat vreemd om gordijnstoffen te gebruiken voor kleding en ik zeg ook eerlijk dat niet elke stof geschikt is, maar als je dan wel de juiste print en stof hebt gevonden dan kun je daar echt heel veel leuks mee doen. Overigens kun je ook eens bij Leenbakker en Kwantum kijken. Want ook daar kun je (gordijn) stoffen aan de meter kopen!



Soorten stof

Ik ga even verder met Ikea, omdat ik daar mijn 'onderzoek' voor dit artikel heb gedaan. De keuze is reuze bij de Zweedse meubelgigant, zo kun je stevigere gordijnstoffen vinden, maar ook soepelere. Beide kunnen geschikt zijn maar wel voor verschillende soorten kleding. Een A-lijn rokje of een jasje kun je wel maken van de stevigere stof, maar een luchtig jurkje of maxi skirt absoluut niet en vice versa. Daarnaast vind je bij Ikea ook geplastificeerde en doorzichtige stoffen, deze zijn beide minder geschikt voor kleding, alhoewel een doorschijnende blouse heel mooi is, de stof hiervoor kun je wel beter ergens anders kopen. Ik weet niet of de geplasticificeerde stof geschikt is om een regenjas van te maken, maar wellicht probeer ik dat nog eens uit!


SEBRAGRÄS €6,99 p.m.

Printjes

Kijk, op de markt en in gewone stoffenwinkels is de keus voor stoffen echt wel enorm, maar de prints die je bij Ikea op de stoffen vindt zijn wel even heel anders. Je ziet het ook op de foto's die dit artikel illustreren, de typische Skandinavische ontwerpen zijn ook op de stoffen te vinden. Natuurlijk is het met de stoffen bij Ikea hetzelfde als bij alle andere stoffen; sommige zul je mooier vinden dan andere, maar een kijkje is het altijd waard, al is het even op de website.


BOLLTISTEL €6,99 p.m.

Prijs

Een van de redenen waarom ik zei dat het het altijd even waard is om de stoffen van Ikea te bekijken is de prijs. Met 4,99 of 6,99 de meter is het natuurlijk best heel erg goedkoop. Voor een beetje aparte stoffen betaal je zo 15 tot 20 euro de meter bij andere winkels. Daarnaast zijn de stoffen van goede kwaliteit en zoals ik al zei: 100% katoen, iets wat vooral je zweetklieren erg prettig vinden. Kijk ook eens in de koopjeshoek en/of de couponbakken, want omdat de stoffen meestal als gordijnen worden verkocht eindigen (rest) stukken van minder dan 1,5 meter daar vaak en kun je deze voor een extra leuk prijsje kopen. Ik heb daar al geregeld geluk mee gehad.


HEMTREVNAD €4,99 p.m.

Naast kleding zijn de Ikea stoffen ook ideaal voor accesoires. Tassen, etui's, keukenschorten en natuurlijk kussenslopen en zo. Maar kleding is toch wel het meest apart, mijn eerste rok maakte ik al lange tijd geleden en in de tussentijd heb ik veel ideeen gehad voor leuke kleding van Ikea stoffen, maar laatst heb ik een hele leuke A-lijn rok gemaakt waar binnenkort een outfit mee ga laten zien. Toen ik laatst weer bij Ikea kwam viel me op dat ze weer zulke leuke stoffen hadden en besloot ik daar dus maar een stukje over te schrijven.

Ik vind de stoffen erg fijn werken, de prints zijn erg recht (als dat moet) iets wat bij andere goedkope stoffen nog wel eens anders is en dan is op patroon werken erg moeilijk. Ook is van rafelen of zo eigenlijk helemaal geen sprake, dus erg geschikt voor de beginnende naaier. Ook wel fijn als de stoffen winkels niet bij je om de hoek zijn, een Ikea zit bijna altijd wel in de buurt, dan kun je snel aan de slag en meestal heb ik daar wel veel zin in als ik een nieuw project in mijn hoofd heb zitten.

Heb jij wel eens kleding gemaakt van een Ikea stofje?


Ph. by me.

1 opmerking :

  1. Grappig, toevallig had ik deze week een Instagrammetje met Ikea stoffen.
    Je hebt helemaal gelijk: Het zijn prima stoffen van fijn katoen. Ooit een
    Geweldige zomerjurk van een Ikeaatje gemaakt! Heb je de stof met houtprint
    al gezien? Die is Super...

    BeantwoordenVerwijderen