Vooruit werken (tips en ervaring)

Oké, ik zal eerlijk zijn dat het niet voor elke blog geschikt is, maar als het kan raad ik het echt enorm aan. Waar ik het over heb? Een maand voor uit werken! Het is een heerlijk gevoel dat je (bijna) alles voor de komende maand al klaar is en er gekke dingen moeten gebeuren wil je een dag geen artikel hebben dat online komt. Heb je een keer een writers block of een drukke dag of is het zulk slecht weer dat je helemaal geen foto's kan maken dan is er geen man over boord. Morgen weer een dag! Vooral dus ook erg handig voor bloggers die naast hun blog nog werken of studeren, dus wil je weten hoe ik het voor elkaar heb gekregen en tips hoe jij het voor jouw blog kan toepassen, lees dan vooral even verder!



Bloggen is voor mij altijd een manier geweest om mijn hobby's te kunnen verantwoorden. Door mijn 'knutsels' online te zetten was (is) het veroorloofd om lekker creatief bezig te zijn en deed ik het ergens voor. Zonder blog zou ik veel minder creatief bezig zijn, simpelweg omdat ik er dan geen doel voor zou hebben. Maar soms, vaker dan ik zou willen, ging ik het doel voorbij omdat ik zo weinig tijd had om te doen wat ik wilde en 'nog even snel' een artikelin elkaar moest draaien. De leukste DIY's bleven daardoor op stapel liggen (want kostte teveel tijd) en alles wat ik wel liet zien vind ik eigenlijk niet meer dan 'wel leuk'. Daarnaast vielen er vaak gaten in mijn planning, als het me uiteindelijk niet meer was gelukt om iets online te krijgen of als ik echt van alle druk even vast liep. Het was dus echt tijd om daar iets aan te gaan doen!

Zoals ik net meteen al zei; niet elke blog is geschikt om een volledige maand vooruit te werken, maar uiteindelijk is er altijd een manier van vooruit werken die bij jou past. Ik werk in zoverre vooruit dat ik in januari voor februari blog, maar je kunt er ook voor kiezen om deze week alvast de artikelen te schrijven voor volgende week of om een aantal dagen vrij te houden voor dingen die actueel moeten zijn. Omdat ik de meeste ervaring heb met een maand vooruit werken zal ik deze als voorbeeld houden. Het duurde bij mij even voordat ik een goede manier had gevonden van vooruit werken en ik kwam eerst wat verschillende obstakels tegen, een belangrijk obstakel was dat ik meer tijd kwijt was met 'de huidige maand' dan met de maand die ik voor uit probeerde te werken. Dit had meestal te maken met een planning waar ik stug aan vast probeerde te houden, mijn eerste tip is dan ook om de 'huidige maand' (waarin je dus dubbel werk doet) simpel en zonder planning te houden. Schrijf waar je op dat moment tijd en zin in hebt, naast

Wat ook een flink probleem kan opleveren in je planning is als je je planning verkeerd maakt en niet genoeg rekening houdt met de tijd die je nodig hebt voor een artikel. Alleen het maken van een DIY kan me soms al 3 uur kosten, dan zijn er nog geen foto's bewerkt of teksten geschreven. Zeker in de winter is het dus niet echt te doen om 2 DIY's op een dag te maken, prima als ik dat weet maar flink problematisch als je daar wel op rekent. Daarom schrijf ik in mijn planning graag hoe lang ik ergens mee bezig denk te zijn en hoe lang ik uiteindelijk bezig ben geweest. Zo leer je namelijk ook weer om efficiënter te plannen. Ik adviseer altijd om niet meer dan 2 artikelen per dag in te plannen en als je een keer wat harder hebt door kunnen werken om deze dan aan het einde van de week weg te halen. Ook plan ik liever alleen hoeveelheden artikelen vooruit en niet de onderwerpen, want dat werkt echt slecht op mijn creativiteit, maar dat is natuurlijk ieder voor zich.



Stel je planning soms ook bij, gaat dat ene artikel echt niet lukken voor je 'deadline', laat dit je dan niet in de weg zitten en verschuif het gewoon, maar zorg dat je nooit meer dan 1 hele week achter loopt (dus als je elke dag artikelen plaatst maximaal 7 artikelen, als je 2 keer per week iets plaatst maximaal 2 artikelen.) Zo voorkom je dat je alles maar op schuift. Ow en over opschuiven gesproken; ik ben stiekem altijd best wel geneigd om eerst de artikelen te schrijven die redelijk makkelijk zijn en relatief weinig tijd kosten (zoals dit artikel) maar kijk daar mee uit want dan blijven de moeilijkste en meest tijdrovende artikelen liggen waardoor je weer in de knoop komt. Uiteindelijk komt het allemaal uit op PLANNING, planning en vooral een goede planning.

December was de eerste maand waarbij het vooruitwerken met echt goed gelukt was (ik moest nog 5 artikelen schrijven toen de maand al begonnen was en daarvan waren 2 artikelen van tevoren al zo gepland om pas in december geschreven te worden. Het gaf een heel fijn gevoel dat, wat er ook zou gebeuren, er elke dag een artikel online zou komen. Om niet te ver van mijn artikelen af te komen staan controleer ik ze altijd nog even, de zondag voor alles online gaat komen kijk ik nog even extra zodat het allemaal soepeltjes verloopt en er geen rare fouten in de artikelen zitten (of in ieder geval zo min mogelijk) maar meer dan dat en de promotie hoef ik dan niet meer te doen in de maand zelf en dat geeft ontzettend veel rust.

Ben jij blogger en werk je vooruit? Laat me jouw tips en tricks ook weten want ik ben daar eigenlijk wel heel benieuwd naar!

Ph. by me.

3 opmerkingen :

  1. Heel herkenbaar dat vooruit werken rust geeft en ook dat er soms alleen ff snel iets voor het blog gewerkt wordt. Ik probeer nu om iig 2 weken vooruit te werken.
    Fijne zondag. Liefs Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werk nu nog niet zoveel vooruit omdat ik daar nog niet genoeg tijd voor heb, maar dit wil ik straks wel gaan doen. Handige tips, ik hoop dat ze voor mij ook gaan werken.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wooooaah een maand vooruit werken? WAAAUW! Ik kan dat dus echt niet. :P

    BeantwoordenVerwijderen