Sewing 101 - Rimpelen met elastiek

Al vaker liet ik zien hoe je stoffen kunt rimpelen, bijvoorbeeld op deze manier, maar als je draadje knapt bij die manier kun je weer helemaal van voor af aan beginnen. Door meteen tijdens het stikken te rimpelen ben je eigenlijk veel sneller bezig. Eigenlijk is dit wel een beetje vals spelen, maar waarom zou je alles volgens de regels doen als toch niemand het opmerkt? Je bespaart een hoop tijd, frustraties en het eindresultaat doet niet onder aan de officiƫle manier. Dus ja.



Moeilijkheidgraad: ♥


Voor deze manier van rimpelen gebruik je een rolletje rimpel elastiek. Aan het uiteinde maak je volgens de regels dan een knoopje, maar ik heb iets te vaak als nog het elastiek onder de stiksels heen getrokken dus maak ik maar iets van een veiligheidsspeld of kraal aan het uiteinde vast.


Leg het stof met de kant die je gerimpeld wil hebben onder het voetje van de naaimachine en het rimpel elastiek er ook bij. Ik laat het rimpelen hier zien zoals ik dat zou doen bij een rok, maar je kunt ook een klein stukje rimpelen. Bijvoorbeeld voor bij de hals van een jurkje of boven aan de kap van een mouwtje.


Om te kunnen rimpelen zet je de naaimachine op zigzag stand.


Begin dan gewoon te stikken zoals altijd, dan trek je met je rechterhand de elastiek strak en zorg je met je linkerhand dat je het stof recht laat lopen. Zorg ook dat de elastiek TUSSEN de zigzag blijft lopen, anders krijg je stukken waar alleen een diepe plooi zit en geen mooie rimpel.

Je zult merken dat je de rimpeltjes nog een klein beetje beter moet verdelen over de hele lengte van je stof, maar dit is redelijk eenvoudig. Nog strakker proberen aan te trekken is minder verstandig. Na het rimpelen kun je het werkstuk verder afmaken zoals de werkbeschrijving aangeeft of zoals je zelf wilt. Veel succes.

Welke manier van rimpelen heeft jouw voorkeur?

Ph. by me.

1 opmerking :

  1. Ooh als ik dit zie heb ik dus echt zin om ook weer eens achter de naaimachine te kruipen. Wel met hulp van mijn moeder, want ik kan het niet zo goed. :P

    BeantwoordenVerwijderen