DIY: Cactus hanger

Cactussen zijn echt DE trend van 2016, of het nu gaat om de daadwerkelijke planten in je interieur of een printje op je bikini, shirt of schoenen, het kan niet gek genoeg. Ik vind cactusjes zelf ook wel echt heel leuk (al ben ik nog steeds een grotere fan van de ananas, maar goed). Nu leek het me wel heel leuk om een leuke hanger te hebben van een cactus en dat leek me een ideale DIY, ik maakte er 2 maar ik laat van de gouden vooral de DIY zien. Kijk je mee?



Tijd: Uur tot anderhalf uur.
Moeilijkheidgraad: ♥♥♥


Benodigdheden: Fimo klei in goud of zilver - glanslak voor Fimo - ondergrond die in de oven mag - gereedschapjes - oven.


Begin met de klei goed door te kneden. Fimo klei is in het begin erg hard, maar is na een tijdje kneden makkelijk te verwerken. Zorg dat je in een confortabel warme ruimte bent en warme handen hebt, dan gaat het allemaal een stukje makkelijker!


Rol dan een dun wormpje van de klei, het is natuurlijk afhankelijk van hoe groot je je cactus wil maken, maar ik maakte dit wormpje ongeveer 3/4 mm dik. Zorg dat het puntje mooi rond is, dat scheelt straks een hoop gedoe. Maak het wormpje dan een beetje plat en snij het af. Dit wordt de 'hoofdstam' van je cactus.


Van een nog iets dunner wormpje maak je de armen of zijtakken, hoe noem je zoiets bij een cactus? Maak de bocht mooi hoeks, zoals de echte cactussen dat ook hebben. Maak deze wormpjes nog niet plat, dat doen we pas als we ze in de volgende stap vast maken aan de hoofdstam.


Voor het vastmaken van de zijtakken aan de hoofdstam gebruik je deels je vingers en deels tools. De tools die ik gebruik zijn trouwens eigenlijk bedoeld voor het decoreren van taarten en kosten echt helemaal niets bij Action, dikke tip dus! Maak ook met een tool een beetje reliƫf in de cactus, want die is natuurlijk niet glad!


Natuurlijk moet de plant ook een beetje in een pot staan. Daarvoor maak je een plakje klei dat je van de bovenkant vlak maakt en dan over de onderkant van de cactus legt. Maak dit met een puntige tool vast aan de stam van je cactus. Dit is niet heel mooi, maar daar leggen we straks nog een strookje overheen zodat je dat niet meer ziet.


Door weer een wormpje plat te drukken en deze mooi recht af te snijden maak je een mooi randje voor om de bloempot. Leg het strookje dan over de bloempot heen en snijdt hem af, zodat de rand net uitsteekt buiten de pot


Natuurlijk is het ook handig om een haakje eraan te maken, ik heb dat gewoon gemaakt van een klein beetje klei, maar je kunt ook een bail erachter plakken of een speldje zodat je een broche hebt, maar net wat je zelf het leukste vind.


De klei moet dan een half uur in de oven, zorg dat je goed op de verpakking van je klei kijkt hoe lang en zo voor jouw oven en de grote van je project. Als het half uur over is moet je de hangertjes goed af laten koelen voor je ze gaat oppakken. Daarna kun je er voor kiezen om ze af te lakken, met de glanslak, maar ik denk dat ik daar maar niet voor kies deze keer. Maak dan nog een choker vast aan het hangertje en je cactus ketting is klaar!

Eindresultaat:







Ik vind ze echt heel leuk geworden, ik vind het ook leuk om een keer een beetje een ingewikkeldere DIY te laten zien. Natuurlijk kan je zo ook 1001 andere figuurtjes maken, maar ik ben blij dat de cactussen goed gelukt zijn!

Is dit een DIY die je zelf zou willen maken?

Ph. by me.


Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen