Mijn top 3 spelletjes van dit moment



Ik vind het, als ik samen ben met vrienden, heel erg leuk om spelletjes te spelen. Vooral kortere vlugge spelletjes, bijvoorbeeld reis edities of kaartversies, vind ik erg leuk, omdat je dan veel verschillende spellen kan spelen op een avond. Hoewel ik sindskort ook begonnen ben met computer games, vind ik vooral het samen spelen met anderen zo leuk aan gezelschapsspellen. Bovenaan op mijn verlanglijst staat op dit moment Stef Stuntpiloot, wat schijnbaar een ideaal drankspel is voor de 18+ spelers, maar ik vind het ook erg leuk om gewoon de spellenafdeling van de kringloop door te spitten op zoek naar leuke spellen. Vandaag zal ik laten zien wat mijn 3 favoriete spellen zijn, om je misschien te inspireren om ook wat vaker met vrienden rond de tafel te gaan zitten voor spelletjes nu de avonden weer korter worden!

Halli galli

Ik vond 'het spel met de bel' eens op een rommelmarkt waar ik als vrijwilliger mee hielp. Kleine 'aankopen' waren dan de vergoeding voor het helpen en dus had ik dit spel helemaal gratis! En het spel is dus echt heel leuk en is al oorzaak geweest voor menig slappe lach. (Beetje valsspelend want mijn zus had het al jaren voordat ik hem vond op die rommelmarkt.)

Het spel is simpel; alle kaarten worden verdeeld over de spelers en worden dicht op tafel voor de speler gelegd. Omstebeurt, maar vlug, draaien de spelers hun bovenste kaart om. Liggen er 5 dezelfde vruchten op tafel? Sla dan snel op de bel en je krijgt alle gespeelde kaarten. Zijn al je kaarten op? Dan ben je af en wie als laatste nog kaarten heeft wint.

Simpel maar geniaal en zoals ik eerder zei echt bron voor vele leuke middagen. Het spel kost (als je niet zo lucky bent als ik) €12,99 en is te koop bij bol.com. De lay-out is wel wat veranderd, haha.

Levensweg express

Als kind wilde ik altijd dolgraag het spel Levensweg hebben, dus toen ik als volwassene Levensweg Express tegenkwam bij Kruidvat besloot ik het meteen te kopen. Het werkt een beetje zoals yahtzee; je dobbelt om bepaalde doelen te bereiken. Je wordt ouder met een bepaalde rol, kan verliefd worden en kinderen krijgen. Ik zou haast zeggen dat het net is als het echte leven. Haha. Ik weet niet of het officieel kan, maar (net als yahtzee of het dobbelspel van Catan) speel ik het wel eens in mijn eentje. Er is dan misschien niet echt een winnaar maar ik vind het leuk mezelf uit te dagen om niet vals te spelen.

Ik kon het spel helaas niet meer vinden op bol.com, maar ik zie er wel een paar aangeboden worden op Marktplaats, dus je kunt er vast nog wel aan komen!

Kolonisten van Catan - kaartspel

Het kaartspel van Catan had ik al heel lang in de kast liggen, maar nog nooit had ik een waardige tegenspeler gevonden die het vrij ingewikkelde spel met mij wilde uitzoeken. Wel had ik al best vaak het gewone Catan gespeeld en zoals eerder genoemd het dobbelspel, wat ook echt een flinke aanrader is, maar dit kaartspel is precies een goede middenweg tussen het gewone spel en het dobbelspel.

De regels zijn te ingewikkeld om nu helemaal op in te gaan, maar het is dus gewoon (net als in het gewone spel) de bedoeling dat je steden bouwt en zoveel mogelijk punten haalt om te kunnen winnen. Het spel duurt ongeveer 1,5 tot 2 uur en dat is al best lang, maar ook zo voorbij als je helemaal in het spel zit. Je moet goed opletten dat je je grondstoffen gebruikt voor je ze kwijtraakt, maar je moet ook goede keuzes maken waaraan je ze uit geeft. Enneh, aangezien ik de laatste winst op mijn naam heb staan wil ik mijn tegenstander graag nog eens uitdagen voor een revange spel. Misschien laat ik hem dit keer wel winnen. Haha.

Het kolonisten van Catan kaartspel is ook niet meer te koop zoals ik hem heb, maar wel een kaartspel dat ook door 3 of 4 man gespeeld kan worden en dit kost 10,99 bij bol.com. Ik denk dat de basis niet heel veel zal verschillen en hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Toch?

Wat is jouw favoriete gezelschapsspel?
Ph. by me.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen